Sunday, November 30, 2008

Aku dikejar seorg lelaki berbadan besar.Bertubuh gelap dan lebih tinggi dari manusia biasa...

...di satu jln yg lurus,hanya hutan belantara sebagai panorama.aku basah.bukan sbb aku mandi,tp adrenalin aku merembas peluh dgn byk sekali.apa tidaknya,seorg lelaki berbadan besar sedang melangkah ganas mengejar aku.kadang2 aku harap aku ada side mirror untuk tgk blakang.sbb aku letih untuk menoleh.semakin di toleh,semakin dekat...puase jap.

itu mimpi aku mlm tadi.asal aku mimpi pelik sgt.aku bgun tido terus tercunggap2.mcm baru join merentas desa anjuran smk sec9 shah alam.

unpuase plak...aku ternyata sekali jijik dgn lelaki itu.badan berbulu,bertubuh hitam arang,muka yg mengerunkan,mulutnya xpernah jemu terkumat-kamit menyebut apa ntah.kadang-kadang orang itu hanya tersengih-sengih.itu belum lagi aku terbayang hilai tawa dia.apa yang melucukan pun entah lah.ketawa nya mcm ni,"heeeeeeeeeeheheehhehehe"hingga terhenjut-henjut bahunya menahan lucu.muka itu cukup aku kenal.tp kenapa jd mcm tu.kenapa begini plak jadinya.emmm...(aku citer ending die kat bwh)

Aku suka karya Mother Teresa.
dia menggunakan bahasa paling minimum
untuk menerangkan sesuatu.

"If you judge people,
you have no time to love them."


Aku suka karya Leonard Cohen.
dia pandai menterjemahkan perasaan
dlm baris puisi.

"i used to live alone before i knew u,
and i see your flag on the marble arch,
and love is not a victory march,
its cold and its broken,
hallelujah."(dia ni yahudi)



sejak kebelakangan ini,aku suka baca puisi.trimas kepada blogger yg taruk puisi2 beliau di blog masing2.

memang puas aku baca.aku mulai minat leonard cohen.walaupun mother teresa tu bukannya poet,tp quotes dia suma aku suka.

"Ya Allah,perkukuhkan lah iman hamba-Mu ini."

xperlu aku buka pekung di dada,
thanks for someone yg jentik dahi aku.bg aku sedar.

kenapa aku ckp camni?

kekadang obsesi menguasai diri dan kesannya,_______ (fill in the blank)

diringkaskan cerita,aku terbuka bible.

alasan "ter" merupakan alasan yang paling bodoh.

mr.A:hey,awk hodoh lah!
mrs.B:what?!
mr.A:ops,tercakap.(selang berapa saat kemudian,testis mr.A tidak lg mampu berfungsi dgn cemerlang)


Teacher C:antar sume homework semalam kat saya.
student D:alamak,terlupa.
Teacher C:nah amik ko!(bg sebijik penumbuk sambil pakai brace knuckle kat perut budak tu)

Tiada siapa yang mampu menerima alasan.tapi sudah sifat manusia untuk sentiasa memberi alasan.nak buat camna?alasan "ter" alasan yg paling mustahil untuk diterima akal dan proses penghadaman tidak mampu melahirkan reaksi yang positif terhadap input yang terdapat "ter" didalamnya.

-aku TERbaca bible.
-bukan sesuatu yg jahat bukan?
-aku tahu,semalam merupakan hari terakhir aku membaca nya.
-cukup sekali nadzmy.


doa zahir kepada batin aku:

"dengan nama Allah S.W.T semoga kau,tidak mengagung2kan kata-kata tukang puisi.kata-kata yg mengagungkan sang pencinta.Cintailah yg Maha Esa,tenpat yg kekal utk mu bukan di sini.buka dan bacalah Quran mu.Quran yg nnt akan menerangkan gelap kubur mu.meskipun Quran itu punyai kata-kata yg indah,tp ia bukan puisi."






...laki yg aku mimpi kan itu ialah AKU sendiri...
...aku dikejar aku versi hodoh...
...siapa yg mampu menterjemahkan mimpi?...
...terjemah lah mimpi aku ni...

1 comment:

AieSha said...

kewl bro..
tp be careful dgn bible..
boleh baca, jgn lari iman lu sudah la.. hahah.. adios..